MYTER OM ANONYMITET
Etablering av långsiktiga och förtroendefulla bankrelationer är en viktig
förutsättning för internationella affärer vare sig det handlar om privat
kapitalförvaltning, internationella investeringar eller aktiv affärsverksamhet
genom utlandsbolag.
Till de legitima och rimliga krav som kan ställas på en sådan bankrelation hör
fullgod banksekretess och respekt för kunders integritet.
'Anonymitetsmarknaden'
Den som letar efter alternativ inom s k 'offshore banking' på internet kan
dock få intrycket att vad det handlar om är att uppnå största möjliga 'anonymitet'.
Utbudet av 'anonyma' konton, bankkort och betalningstjänster (och för den delen
även 'anonyma' postboxar, telefonnummer och epostboxar) har varit oändligt sedan
internets genomslag för drygt tio år sedan.
Till viss del svarar detta mot verkliga behov i en tid där rättmätiga krav på
personlig integritet alltmer ifrågasätts och misstänkliggörs av myndigheterna.
När det gäller utbudet av tjänster inom 'offshore banking' ger fokuseringen på
'anonymitet' dock en felaktig bild.
Dels ges ett intryck av att Du som kund är betjänt av att ha så lite som möjligt
att göra med Din bank. En 'bra' offshorebank skulle - i enlighet med det synsättet -
vara en bank som ställer så lite frågor som möjligt och där Du helst förblir
'anonym' för banken...
Dels ges intryck av att Du behöver hjälp av en 'fixare' av något slag för att
öppna konto i en offshorebank.
Det är i och för sig sant att många större banker samarbetar med skattejurister,
advokater eller andra rådgivare som refererar sina kunder till banken ifråga.
Poängen är dock att Du verkligen skall få en personlig introduktion till banken.
I de flesta fall är vad Du får från 'fixaren' (som ofta själv vill vara anonym
och 'inte har möjlighet att träffa Dig personligen') bara en bunt papper med
ansökningshandlingar som Du själv får fylla i och skicka in till banken.
Erbjudanden som bygger på att Du skall 'slippa träffa banken' resulterar i
slutänden endast i en sämre ställning för Dig som kund i banken, jämfört med vad
Du får genom en personlig introduktion.
Vi skall här gå igenom några av de myter och fallgropar som finns på
'anonymitetsmarknaden'.
Nummerkonton
Låt oss få det sagt på en gång: Anonyma s k 'nummerkonton' där man kan disponera
ett konto i en bank utan att kontoinnehavaren är känd för banken - sådana konton
finns inte någonstans idag. De mytomspunna nummerkonton som kunde öppnas i t ex
schweiziska banker, är idag historia.
S k 'anonymiserade' konton
I slutet av nittiotalet erbjöd ett flertal banker i Baltikum konton som kunde
öppnas med ett alias (nickname). Betalningar till sådana konton kunde göras utan
angivande av den verklige kontoinnehavaren, endast kontots alias. Denna typ av
konton finns inte längre.
Anonyma bankkort
Om Du skaffar ett bankkort som gör anspråk på att vara 'anonymt' (d v s utan
krav på att Du som kortinnehavare behöver identifiera Dig), bör Du ställa ett
par grundläggande frågor.
Dels är frågan vilken möjlighet Du har att bevisa att tillgångarna på
kortet/kontot är Dina, om Ditt kort slutar fungera eller kortet förkommer.
Dels är frågan vem som verkligen har kontroll över tillgångarna på kontot/kortet?
Är det Du - eller någon annan? Det är en viktig fråga att ställa, eftersom många
föregivet 'anonyma' bankkort som erbjuds via internet, ges ut av någon form av
'klubb', eller trust eller bolag (med en bank som samarbetspart).
Ett skräckexempel är de 'anonyma' bankkort som såldes på internet för några är sedan.
Korten var utgivna av en 'klubb' i samarbete med mindre nogräknade banker i Lettland.
Kortinnehavarna satte in pengar på ett bankkonto som kontrollerades av 'klubben'.
De personer som innehade kort hade alltså inga egna konton i banken (d v s ingen
egen relation till banken), och kunde därigenom inte göra några lagliga anspråk
på sina tillgångar gentemot banken.
I verkligheten var korten knutna till underkonton (användarkonton) till 'klubbens'
huvudkonto, som kontrollerades av personerna bakom 'klubben'. Dessa visade sig
efter en tid ha samröre med en vitrysk liga av kriminella, som kunde plundra
kortinnehavarnas underkonton...
Du bör alltid ha en direkt relation till den bank som givit ut kortet. I annat
fall har Du ingen möjlighet att göra anspråk på de medel Du satt in på kortet.
Man bör därför ha en stor dos skepsis inför erbjudanden där Du endast indirekt
kan utöva kontroll över behållningen på kortet.
En av de aktörer idag som mest aktivt erbjuder anonyma uttagskort (MasterCard
Cirrus och Maestro) tillhandahåller kort för en liten avgift om ca 20 USD.
Svårslaget erbjudande? Kortet kan 'laddas' via banktransfer eller genom betalning
i den elektroniska valutan E-gold. Du betalar dock inte in direkt till den bank
som givit ut kortet utan till den firma (registrerad någonstans offshore) som
marknadsför korten på internet - det är alltså återigen en 'mellanhand' som
hanterar dina pengar och 'fyller på' Ditt konto/uttagskort.
Kort genom truster
Ett annat exempel är de varianter där bankkort erbjuds på internet, där kortet
sägs garanteras av exempelvis en trust.
I sådana fall står Du inte som ägare till de medel Du sätter in på kortet -
laglig ägare är trusten och Du har som kortinnehavare bara en ställning som
förmånstagare (beneficiary) till trusten (tillsammans med tusentals andra
personer som köpt ett 'anonymt bankkort').
Du kan i sådant fall inte göra lagligt anspråk på de medel som satts in, eftersom
rätten till förmån av trusten är helt i händerna på trustens förvaltare (trustees).
Vi säger inte att alla sådana erbjudanden nödvändigtvis är skojerier. Men Du bör
vara medveten om att Du - om Du har otur - kan förlora Dina tillgångar.
Detta eftersom det inte är Du som kontrollerar kontot - utan någon annan
(i detta fall en 'trust'). Var försiktig...
E-valutor
Ännu en typ av kort som erbjuds på internet är uttagskort som kan laddas med s k
elektroniska valutor (E-gold m fl).
Dessa kort fungerar ungefär som ett laddningsbart telefonkort, fast för
uttagsautomater. Sådana kort kan erbjuda viss anonymitet för kortinnehavaren,
men svårigheten är precis som i fallen ovan att avgöra vem som egentligen
garanterar att de pengar Du satt in verkligen finns kvar. Även om en bank
någonstans (oftast i USA eller St Vincent - tidigare Israel eller Cypern) står som
kortutgivare, har Dina pengar passerat många händer innan de når Ditt kort -
oftast någon firma som åtagit sig (och tar betalt för) att växla in den
elektroniska valutan till riktig valuta.
En ytterligare riskfaktor med denna typ av kort (bortsett från risken med
mellanhänder som inte är riktiga banker) är just de s k elekroniska valutorna.
Under de senaste fem åren har flera av dessa e-valutor upplösts i tomma intet,
som bubblor utan täckning i verkliga tillgångar. Det allvarligaste fallet
inträffade 2002 när One Groupe International (företaget bakom e-valutan '
OS Gold') försvann med ca 250 miljoner dollar som investerats
av aningslösa kontohavare. Totalt hade uppemot 60 000 konton öppnats - konton som
blev värdelösa när OS Gold stängde butiken.
Falska offshorebanker
Även om ett kort (eller konto) öppnas genom vad som ser ut att vara en bank,
kan skenet bedra. Ett exempel är de 'offshorebanker' som påstår sig vara
etablerade i Montenegro. Montenegros regering återkallade samtliga licenser för
dessa 'offshorebanker' under 2002, men fortfarade förekommer erbjudanden om
(anonyma) konton och bankkort från banker som påstår sig vara etablerade
i landet. Dessa bluffmakares webbplatser är ofta professionellt gjorda - men
några banker är det inte.
Samma sak gäller för de som erbjuder sig att öppna konton genom banker i
Anjouan,
ett ö inom ögruppen Comorerna utanför Afrikas östkust. Här har lurendrejeriet
gått runt i flera led - en skojare (en Mr. Lecler) har sedan 1999 sålt falska
banklicenser (vilka påståtts vara utgivna av myndigheterna i Anjouan) till andra
skojare som startat 'offshorebanker' på internet, för att i sin tur lura till sig
insättningar från godtrogna investerare...
Riktiga banker vill känna sina kunder
Riktiga banker tillämpar idag alltid s k 'Know Your Customer policies'. Det
innebär att man som ett absolut minimum skall kunna veta vem som står bakom kontot.
Den information som erfordras kan variera, men styrkt kopia av pass, dokument som
styrker adressuppgifter samt någon form av referensbrev från annan bank, advokat
eller revisor, brukar som regel efterfrågas.
Vid öppnande av konto för bolag brukar förutom bolagsdokument och uppgifter om
'beneficial owners', även efterfrågas en mer detaljerad beskrivning av bolagets
verksamhet (affärsplan, uppgifter om kunder, leverantörer och samarbetsparter).
Detta är normalt, även om formerna för inhämtning av uppgifter kan variera
(formella krav på dokumentation, referenser, personliga sammanträffanden med
kunden, rekommendation från någon av bankens samarbetsparter etc).
Dessutom efterfrågar idag alla seriösa banker information om varifrån pengarna
som sätts in på kontot kommer ifrån (origin of funds), för att kunna sålla bort
verksamheter som är oseriösa, brottsliga eller på annat sätt oförenliga med
bankens policy. Sådana verksamheter omfattar t ex terrorism, vapenhandel, narkotika,
trafficing, prostitution och annan organiserad brottslighet. Vissa verksamheter
fordrar också tillstånd av lokala myndigheter, t ex bankverksamhet, handel med
värdepapper, trustförvaltning, handel med vissa varor (läkemedel mm).
Erbjudanden om öppnande av bankkonto eller bankkort som innefattar 'hjälp' att
kringgå bankens procedurer och regler, bör behandlas med stor skepsis och kan
äventyra Dina tillgångar. Har Du fått sådan 'hjälp' att öppna konto i en bank,
och det sedan framkommer att banken blivit vilseledd vad gäller personerna
bakom bolaget, bolagets verksamhet eller varifrån pengarna på kontot kommer,
riskerar Du att banken säger upp Ditt konto, eller fryser Dina tillgångar
till dess de verkliga förhållandena klarlagts.
Att tänka på när Du inleder en långsiktig bankrelation
- Spela alltid med öppna kort gentemot banken (lämna inte falska eller
vilseledande uppgifter när Du ansöker om konto).
- Begär att få en direkt personlig kontakt med representanter för banken. Kan
ingen från banken besöka Dig i Sverige, så bör Du se till att boka ett personligt
sammanträffande på bankens kontor.
- Presentera Dina affärsplaner och ta upp en diskussion med banken om hur de
kan assistera Dig i utvecklandet av Dina affärer (anpassa inte Din
presentation till vad Du eventuellt tror att banken vill höra).
Uppdaterad den 8 januari 2007
|