Regeringen presenterade i slutet av förra året (2002) sitt slutliga förslag till nya
regler om beskattning av svenska ägare till offshorebolag (s k CFC-regler). Efter
flera års utredning (SOU 2001:11) och remissbehandling, föreslås nu en ändring i
Inkomstskattelagen. De nya reglerna skall vinna laga kraft från och med 1 januari 2004.
Skärpt delägarbeskattning
De nya CFC-reglerna tar sikte på svenska delägare i utländska juridiska personer.
Reglerna innebär i korthet att en svensk delägare skall beskattas för sin andel
i vinsten, om vissa förutsättningar är uppfyllda:
- Den svenska ägarens ägarandel är minst 10 procent av aktiekapitalet (eller
röstetalet).
- Beskattningen av den utländska juridiska personens inkomster är mindre än 55%
av motsvarande beskattning i Sverige.
De nya reglerna innebär en skärpning jämfört med dagens regler. För att svenska
delägare skall kunna beskattas för vinsten i en utländsk juridisk person, krävs
idag att mer än 50 procent av det totala aktiekapitalet eller röstetalet innehas
av svenskar. Det kravet tas nu bort.
Svart lista
Lagförslaget innehåller - i likhet med nuvarande lagstiftning - en lista på
geografiska områden. Bolag i områden som är med på listan får 'fribrev':
"En inkomst hos en utländsk juridisk person skall dock inte anses
lågbeskattad om den utländska juridiska personen hör hemma och är skattskyldig
till inkomstskatt i område och med de undantag som anges i bilaga 39a.1."
Karaktären på listan är dock mer en 'svart lista'.
Här listas hela kontinenter som godkända, följt av: 'med undantag av...'.
Totalt görs ett fyrtiotal detaljerade undantag där olika verksamheter, företagstyper,
områden eller hela länder
svartlistas.
Kritik
Den nya lagen kritiseras i senaste
IUR-Information av U Carlson och D Jilkén, två skattejurister verksamma
vid Deloitte & Touche.
De menar att det är tveksamt om de föreslagna nya reglerna står i överensstämmelse
med den fria etableringsrätten inom EES-området. Under de nya reglerna kan företag
i Belgien, Island, Irland, Liechtenstein, Luxemburg och Nederländerna komma att
träffas av CFC-lagstiftningen. Eftersom både de nuvarande och de föreslagna reglerna
gör det mindre attraktivt för svenskar att etablera sig i vissa EES-länder, innebär
reglerna en begränsning i den fria etableringsrätten.
Tillämpningsproblem
Ett annat proble med den här sortens regler är att de aldrig kan bli fullständiga.
Nya lågskatteländer kommer att tillkomma, liksom mängder av undantag och särregler
där olika länder erbjuder skattelättnader för (främst) utländska företag. Många
länder som generellt är högskatteländer tillämpar redan idag specialregler i sådan
omfattning att man kan tala om 'parallella' skattesystem.
Den svarta lista som ingår som bilaga till lagförslaget är redan ihåligt som
en god schweizerost.
Den som vill äga ett företag i ett lågskatteland utan att drabbas av delägarbeskattning
i Sverige, kan lämpligen etablera sig i Irland, Island eller Schweiz. Eller i
något av det tiotal andra offshore- och 'parallellskatteländer' som saknas på
listan. Till detta finns anledning att återkomma.
Frågan är dock hur beslutsfattare och myndigheter avser uppdatera sina listor.
Får vi nu något slags 'Microsoft Update'-system på skatteområdet med veckans
bugg-fixar och 'patches'? Månadens stopp-lagar?
Ett krav på lagstiftning och regler är att de skall ge en viss förutsebarhet.
Konkret innebär förutsebarhet att förutsättningarna för investeringsbeslut inte
ständigt riskerar ändras med kort varsel. Det är tveksamt om den föreslagna
konstruktionen med svartlistning kan garantera detta i nödvändig grad.
Straffbeskattning
CFC-reglerna drabbar inte främst dem som undandrar inkomster från svensk beskattning.
Tvärtom drabbas de som tar hem vinster till Sverige. Att ta hem vinster från
utlandet är något som måste anses vara lovvärt och till gagn för landet. Det är
märkligt att en svensk företagare som lyckas öka sina vinster i utlandet skall
bestraffas, endast för att han inte erlagt skatt på svensk nivå i det land där
verksamheten bedrivs.
Svenska företag som utlokaliserar tillverkning till länder med lägre kostnadsläge
vad gäller löner, energikostnader, råvaror etc, blir inte ålagda motsvarande
straffbeskattning eller straffavgifter. Det är svårt att se varför företag som
ökat sina vinster genom registrering i ett land med lägre kostnadsläge vad gäller
skatter, skall behandlas sämre.
Framtida skatteplanering
Tittar vi i kristallkulan (d v s försöker oss på en mer eller mindre intelligent
gissning om framtiden), så kommer antagligen de traditionella skatteparadisen bli
mindre intressanta som alternativ för seriös skatteplanering.
Inte bara för att de nu görs till måltavla för en allt agressivare delägarbeskattning,
utan också för att många av dessa 'paradis' (till skillnad från de länder inom
EU som praktiserar s k 'illojal skattekonkurrens') under senare tid visat en
långtgående anpasslighet inför de krav som rests från OECD med flera organ vad
gäller urvattning av banksekretess, informationsutbyte mm. Flera s k skatteparadis
har helt försvunnit från kartan.
Istället kommer troligtvis lösningar baserade på 'parallellskatteländer' bli
mer förekommande.
Skärpt delägarbeskattning kommer också att leda till ett ökat användande av
offshorebaserade truster och stiftelser som instrument för ägande och kontroll av
internationella företagsgrupper. Eftersom stiftelser och truster inte har några
delägare är inte CFC-reglerna tillämpliga. Förmånstagare till stiftelser och truster
betraktas inte som ägare, och beskattas därför endast för de förmåner som de verkligen
åtnjuter (utbetalningar av avkastning, nyttjande av egendom etc)
© 2003 PT Consultancy Sweden. Eftertryck med angivande av källan tillåtet.
Regeringens promemoria finns att läsa på
Finansdepartementets webbsajt.
Den 'SVARTA LISTAN'
över lågbeskattade jurisdiktioner hittar du här.